04 d’abril 2015

Educació Conscient, Educació Coherent

Poc a poquet m'he anat assebentat de tot un moviment que comença a coure's per Mallorca: escoles lliures, de metodologies diferents com Waldorf, Montessori, Mares de Dia, Escoles Alternatives... etc. 
A diferents grups (sobretot de mares) de les xarxes, m'he sorprés de veure la tan mala opinió que es té de l'escola pública i del que es fa a l'escola pública; i que hi ha gent que tira cap a les escoles concertades i/o privades, i que n'hi ha d'altres que volen un tipus d'educació diferent pels seus fills. Un tipus d'educació més conscient, més coherent, més de cara a fer persones que siguin capaces de fer, sentir i pensar per a si mateixes convisquent totes juntes a un entorn saludable, pacífic i respectuós amb un mateix i amb els altres. Però... això no és el que volem tots? Jo intent que sigui així a ses meves classes però és ben cert que hi ha coses que he i vull canviar, coses que de moment no he canviant pel meu concepte personal de Darth Vader: el que ens porta al "Lado oscuro" (no canviar el que no funciona) és la por.
Aquest és un dels motiu perquè l'escola pública està una mica mal considerada avui en dia, i és per això també el perquè estan sortit totes aquestes escoles alternatives però que no els hi queda més remei que ser privades.
Tot això, més la maternitat (on portarem a escola al nostre fill???) més estar-hi enguany a una escola d'un barri moooooolt marginal, on el poder adquisitiu de les famílies no és que estigui al terra, sinó que està enterrat al més profund centre d'aquesta, m'ha fet pensar diferents coses:
  • Aquesta educació conscient, coherent i respectuosa només és accessible per uns pocs privilegiats que s'ho poden permetre?
  • Què serà de l'escola pública (de totes i tots) si no la cuidam?
  • Què pots fer tu, Laura Cuenca, amb tot això???
Doncs bé, la meva idea, i objectiu és... una cosa que vaig sentir a un curs que estic fent, Allò que hem d'aconseguir és que totes aquestes bones idees, aquestes alternatives educatives, aquestes metodologies, aquesta consciència educativa tengui cabuda dins l'educació pública perquè SÍ QUE ES POT. Aquesta persona que ho va dir va posar l'exemple de El Martinet a Catalunya i de com varen començar sent una escola de "hippys" al Ripollés i ara hi ha una graaaaan llista d'espera. Jo no  és que vulgui fer un martinet (és a dir, no estic parlant d'ambients, ni projectes, ni una cosa ni l'altre) ja que pens que cada escola s'ha de basar amb les seves característiques i canviar a la seva manera, però sí que ens hem de quedar amb aquesta idea del Martinet: creim amb el que feim i ho fem tots junts (escola i família) d'aquesta manera i per tot això (i tenir-ho molt clar).
Moltes vegades (i jo la primera) ens hem queixat: -és que el sistema..., -és que les programacions..., -és que les notes..., -és que les famílies.... Però mai ha evolucionat aquesta queixa, és a dir, he fet ben poca cosa per canviar aquest "és que..." El meu objectiu és aportar el meu granet d'arena des de allò més proper (la meva aula) a allò més llunyà, per propiciar aquesta nova mirada de l'educació, que aquestes queixes passin a ser canvis d'allò que no m'agrada per allò que m'agrada, contagiant al màxim a companys, famílies, etc.  
Un exemple molt clar i gràfic que em va passar fa dues setmanes: estic donant "m'agrada" o compartint articles de "no és necessari que els nins escriguin i llegeixin fins els 7 anys" de mesntres estic preparant una feineta a l'ordenador per escriure la paraula PRINCESA perquè estem estudiant l'Edat Mitjana (que per cert, ja pujaré totes les feinetes per qui les vulgui utilitzar). Però tampoc he de voler tirar totes les fitxes als fems perquè "mola ser alternatiu" sense tenir un Bon Plan B ben estudiat, pensant i programat tenint totes les respostes a toooots els emperons. En aquesta fase estem (estic), a la fase de planificar un canvi.
Bé, a part de crear-se moltes escoles alternatives a Mallorca. També s'està creant un moviment de persones (escoles, famílies, mestres...) que volen incorporar aquestes maneres de fer a l'escola pública. De fet al bloc "De mi casa al Mundo" l'autora hi va penjar una llista d'algunes d'aquestes escoles a nivell estatal que la podeu consultar aquí.
A una d'aquestes escoles, la de Lloseta, l'equip d'infantil està intentant dur a terme aquest tipus de canvi adequat a la població i característiques de l'escola, i algunes mestres d'aquest equip són les responsables d'aquestes Jornades d'Educació Conscient i Educació Coherent que es realitzaran a la UIB (Mallorca) el pròxim mes de maig. Ja vos escriuré un post sobre les Jornades; pens que és una bona manera d'anant familiriaritzant-se sobre noves pedagogies, noves experiències i obrir ben els ulls i les orelles i deixar-me (nos) contagiar per aquesta il·lusió, fent que més enllà d'una il·lusió sigui un fet real, i poguem fer de l'escola pública, l'escola per totes i totes, l'escola què volem.
No sé si els hi queden places, però pels qui els interessi i estiguin a Mallorca poden trobar tota la informació al perfil de facebook de la Fundació Es Niu.
Vos deix el programa:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...