24 d’abril 2015

Sant Jordi: El Grúfal i El Petit Blau i el Petit Groc

Il·lustració de Joan Turu
A la meva escola per Sant Jordi es fa una marató de contes. Hi ha diferents mestres que fan contacontes a diferents aules i cada grup classe es pot anar apuntant a les diferents activitats. Jo en vaig voler prepara-ne una que la vaig titular CONTES A L'OBSCURITAT. Em feia moltes ganes utilitzar un retroprojector de tota la vida. N'hi ha mils a les escoles i instituts amb el segell i tot del MEC que estan arreconats amb un poc de sort, ja que molts no van tenir un final feliç quan arribaren els seus germanets petits (els projectors i les PDI). De fet, a la meva escola no en tenien cap i me'l varen deixar a l'escola de devora, el CEIP Es Pont (moltes gràcies companyes!).
Doncs, amb la màgia del Retropojector vaig contar dos contes: el Petit Blau i el Petit Groc de Leo Leonni (Kalandraka), i El Grúfal de Julia Donaldson i Axel Scheffler (MacMillan)
Vaig triar aquests dos contes perquè els vaig veure molts fàcils per adequar-los a totes les edats, tan a infants de 3 anys com als grans de 6è.
En total vaig fer 6 sessions a l'escola, i els alumnes més grans que vengueren varen ser els de segon de primària (que els hi va encantar els dos contes).
Ara vos explicaré com ho faig fer:

                 EL PETIT BLAU I EL PETIT GROC
Aquest és un conte meravellós de Leo Leonni, el mateix autor del ratolí Frederick, que el més sorprenent és que està escrit a l'any 1959. És un conte senzillet però que pots treballar moltes coses. Està il·lustrat a mode de paperets romputs i amb diferens formes i colors que conten una història. Se'm va ocórrer que el que podia fer era contar-lo amb papers de cel·lofana, i així ho vaig fer... Vaig crear tot un material del conte amb papers de cel·lofana plastificats, per anar contant el conte damunt del retroprojector. Només pel simple fet de contar-lo a través de la llum i mirant a sa paret, ja va ser una cosa moooolt màgica. En principi aquest conte el vaig preparar per els més petitons, la meva sorpresa va ser que als infants de segon... els hi va encantar, i a la seva mestra també! Per no fer-me un embolic amb el material, em vaig fer un croquis de com l'havia d'anar contant a mode de Storyboard. Vos pos algunes fotos i entendreu millor el procés:

          
Material per projectar
Pàgina de l'Storyboard del conte


 Aquí podeu veure com estàvem colocats, jo tenia el material del conte a la meva dreta junt amb les 3 fulles que hem vaig fer com a guió del conte (l'Storyboard o xuleta de tota la vida, vaja). A la xuleta vaig posar una T o una S a cada diapositiva que volia dir si utilitzava una Transparència o una peça "Suelta" perquè a segons quines parts del conte anant posant rodonetes d'una amb una damunt el projector era molt màgic.

                         

Aquest conte va agradar molt pels colorets projectats a la paret i per la història del conte, que recoman totalment com a imprescindible de la mestra.

                                         EL GRÚFAL
Aquest conte és una delícia en tots els sentits. El tenc en anglès i en català, ja que està escrit en rima que això és la seva peculiaritat més interessant. És per això que el vaig voler tenir també amb el seu idioma original. Està clar que amb el meu nivell cutre-patatero d'anglès el vaig contar en català. Pels qui no coneixeu el conte, que sabeu que és una història d'enginy, de valentia, de petits, d'anar alerta amb el que es pensa... de moooooltíssimes coses. Aquest el vaig voler contar amb ombres xineses i vaig treure la idea del Pinterest, i la podeu trobar aquí.
Així que em vaig posar mans a l'obra i vaig fer les titelles amb cartolina blau marí (així podia imprimir els dibuixos directament a la cartolina i no havia de marcar-los a cartolina negra), pals de brotxetes i cinta adhesiva.
Els titelles els podeu treure de la pàgina que vos he dit del pinterest, però també els he posat aquí sota. Que sapigueu que els vaig reduir un 25%.



Vaig fer el teatre amb una caixa de cartró que hi havia per l'escola i un troç de paper continu o d'embalar de color blanc. Els infants de sa meva classe ho varen pintar de negre i el varen decorar amb gomets al seu gust. Va quedar preciós. 

A part de les titelles ho vaig acompanyar d'una presentació que vaig preparar per cridar l'atenció dels infants i que no només haguessin d'estar pendents del diàleg entre els animals (titelles). A aquesta presentació hi vaig afegir diapositives en negre quan no volia que vessin res. I vos la podeu descarregar aquí mateix:


Així que hi jugava amb dues llums, la del retropojector darrera el teatret, i la del projector a la PDI on es veia la presentació la qual passava les diapos amb un minicomandament a distància que té el meu ordenador (i no és apple, eh? ;)

Això era el que tenia darrera del teatret, plastelina per anar aferrant els titelles ja que necessitava mans lliures per anar passant les diapos de la presentació que es veia al darrera amb la PDI, fotocòpies ampliades del conte (una ja té una edat)  amb anotacions i avisos de quan havia de canviar de veu canviar de diapositiva, el minicomandament del meu PC i el retropojector.


Vaig ambientar-ho amb la Banda Sonora de The Gruffalo's Child de René Aubry (moníssima i dolcíssima) que la tenia a uns altres altaveus amb l'Spotify del meu mòvil. Els infants quan entraven... flipaven!



I per acabar... aquí teniu el conte passa a passa:


Esper que vos agradi i ho pogueu utilitzar. jo vaig disfrutar molt molt molt molt! Ah! Una cosa que va ser primordial, va ser fer diferents veus dels diferents animals... Això va ser molt divertit, motivador i engrescador.
Bon cap de setmana!!!

9 comentaris:

  1. M'encanta el que has fet, de segur estaven tots i totes en la boca oberta, felicitats per aquest contacontes a les fosques. Una abraçada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Marta! Si que estaven tots bocabadats! És la màgia del retroprojector!!! Els hem de tornar a emprar! Donen molt de joc sobretot a infantil. Una abraçada

      Elimina
  2. Fantàstic ;)
    Moltes gràcies per compartir-ho.
    Txell

    ResponElimina
  3. Genial Laura, m'ha encantat aquesta activitat que has preparat.
    Molt bona feina !!!!!
    Petonets bonica !!!!
    Magda

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Magda pels teus comentaris i pel teu suport incondicional!!!

      Elimina
  4. Estan fantàstiques les dues activitats. Felicitats !!!!

    ResponElimina
  5. Hola! Com podria contactar amb tu en privat ?

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...